BårdBård

Digital signering - dette må du vite

Digital signering av dokumenter er kommet for å bli. Men er elektroniske signaturer sidestilt med tradisjonelle signaturer på papir? Og hva må du vite for å bruke dette i styret?

Skrevet av Stian Tønnesen · Gründer Bård
Sist oppdatert: November 2023

Digital (eller elektronisk) signering er blitt et vanlig verktøy i styrearbeid. Det er praktisk, tidsbesparende og allerede godt integrert i mange ulike sektorer i Norge, fra offentlige institusjoner til private selskaper og organisasjoner.

Som styremedlem er det greit å vite hvordan denne teknologien fungerer, og hva du bør tenke på i forhold til eventuelle juridiske og sikkerhetsmessige aspekter.

Fordeler med digital signering

Å gå over til digital signering har mange fordeler, og er en no-brainer for de fleste bedrifter og organisasjoner. Digitale signaturer gir økt effektivitet, tidsbesparelser, forbedret sikkerhet, økonomiske fordeler og positive miljøeffekter.

La oss se nærmere på de viktigste fordelene med å kutte ut kulepennen:

  • Tryggere: Hver gang en digital signatur brukes, opprettes det et revisjonsspor. Dette sporet registrerer detaljer som hvem som signerte, når det ble signert, og dokumentets innhold på signeringstidspunktet. Dette forhindrer at noen kan endre på dokumenter i ettertid, og styrker derfor avtalens pålitelighet.
  • Tidsbesparende: Digital signering gjør at man ikke trenger å være fysisk tilstede på samme sted som papirene for å signere, og gjør det derfor mulig å signere dokumenter raskt og effektivt. Undertegnerne signerer hvor som helst og når som helst.
  • Mer bærekraftig: Ved å gå over til digitale signaturer kutter man behovet for å bruke papir. I tillegg sparer man både postgang og behov for transport, og reduserer dermed fotavtrykket betraktelig.
  • Rimeligere: I følge Difi-rapporten strategi for signeringstjenesten anslås det at gevinsten per elektronisk signerte dokument er 50 kr sammenlignet med en fysisk signatur. Du slipper altså utgifter til utskrift, skanning, fysisk arkivering og tidsbruk knyttet til dette.

Hva er egentlig en digital signatur?

Digital signering er en prosess der elektroniske signaturer brukes for å godkjenne og bekrefte integriteten til digitale dokumenter. I Norge brukes som regel BankID for å knytte signaturer til en bestemt person.

Under panseret brukes avansert teknologi for å sikre at signeringen er legitim og at dokumentet ikke har blitt endret.

Å signere dokumenter digitalt er spesielt nyttig i styrearbeid, og mange norske styrer bruker dette for å signere dokumentene sine. Eksempler på dokumenter som signeres digitalt er protokoller, årsregnskap og kontrakter.

Ulike nivåer av digitale signaturer

Rent teknisk deles digitale signaturer inn i tre nivåer: SES (simple electronic signature), AES (advanced electronic signature) og QES (qualified electronic signature).

I Norge er digitale signaturer på AES-nivå anerkjent av de ulike sektorene i samfunnet som bl.a. banker, forsikringsselskap og det offentlige, og er også det vi anbefaler til styrearbeid. Da brukes vanligvis BankID for å autentisere undertegneren.

QES er forbeholdt høyt regulerte transaksjoner på et annet nivå enn det en typisk forholder seg til i næringslivet, mens SES er en betegnelse på signaturer som ikke verifiserer identiteten til undertegneren.

Signering med og uten BankID

I tillegg til de tekniske nivåene er det vanlig å skille på det som kalles lett og sterk autentisering.

  • Lett autentisering vil si at du i praksis tegner signaturen din på skjermen, eller bekrefter ved å trykke på en knapp i grensesnittet. Gjøres oftest i praksis sammen med en engangskode på SMS/e-post.
  • Sterk autentisering derimot knytter din identitet mot selve signeringsprosessen, og krever at du først autentiserer deg med f.eks. BankID før du får lov til å gjennomføre selve signeringen.

Bård styreportal støtter signering med både lett og sterk autentisering, og du velger selv hvilken metode du ønsker å bruke i ditt styre. Mange av våre kunder har f.eks. utenlandske styremedlemmer, og åpner derfor opp for signering uten BankID for disse.

Digital signering med Bård

Med Bård kan du signere både styrepapirene og andre dokumenter raskt og effektivt.

  • Digital signering med og uten BankID
  • Signer styrets dokumenter som protokoller, årsregnskap og avtaler
  • Inviter enkeltpersoner utenfor styret til å signere
  • Gi tilgang til andre ansatte i organisasjonen til å sende sine dokumenter til signering

Kan man gå over til å signere alt digitalt?

I de aller flest tilfeller kan man nå bruke digitale signaturer istedenfor tradisjonelle. Aksjeloven anerkjenner digitale signaturer på lik linje med fysiske, og f.eks. Foretaksregisteret godkjenner nå digitale signaturer for de fleste oppgaver. Der det eventuelt kreves signering direkte i Altinn eller original underskrift på papir vil dette opplyses om.

For f.eks. dokumenter i styrearbeidet, avtaler mellom aksjonærer eller ansettelsavtaler er digital signering å foretrekke. Da får du et digitalt spor som forteller hvem som signerte dokumentet, når de signerte det og hva som ble signert. Du kan også være sikker på at ingen har endret på dokumentet etter det ble signert.

En digitalt signert avtale eller dokument er altså like gyldig og kan håndheves i rettssystemet på samme måte som et papirdokument. Dette er regulert i EUs eIDAS-forordning og den norske loven om elektroniske tillitstjenester.

Ingenting å lure på

For å konkludere - å ta i bruk digital signering i styrearbeid er rett og slett sunn fornuft. Det forenkler arbeidsflyten, sikrer juridisk gyldighet, og bidrar til miljøet ved å redusere papirbruk. Ved å omfavne digital signering sikrer du at både du og styret ditt er godt forberedt på å møte alle typer dokumentasjonsbehov i styrearbeidet.